czwartek, 31 października 2013

Słów kilka na wstępie

Zaczynając omawianie krojów pisma, nie sposób pominąć podstawową kwestię jaką jest ich podział. 

Kroje pism dzielimy przez wzgląd na cechy wizualne, przeznaczenie, pochodzenie itp.


Podział 1
Kroje jednoelementowe to kroje o tej samej grubości linii, zazwyczaj bez ozdobników.
Świetnym przykładem jest tutaj Tahoma i Verdana.




Kroje dwuelementowe to takie, w których litera posiada różne grubości linii, np. linie poziome są cieńsze niż pionowe. Takie kroje pisma są wykorzystywane w dłuższych tekstach, ponieważ w druku czyta się je znacznie lepiej niż kroje z literą jednoelementową.




Podział 2
Kroje szeryfowe: posiadają szeryfy, czyli ozdobne (najczęściej poziome) krótkie kreski, które często stanowią stopki litery. Wiele źródeł ogólnikowo opisuje sposób ich powstania, wskazując na starożytny Rzym, gdzie pismo kuto w kamiennych tablicach przy użyciu dłuta, zostawiającego charakterystyczny ślad. Kroje szeryfowe to popularny Garamond czy Rockwell

Kroje bezszeryfowe: najprościej rzecz ujmując, nie posiadają szeryfów. Początkowo nie miały zbyt wielu zwolenników, jednak obecnie w dobie komputerów, bardzo dobrze prezentują się na ekranie, sprawiając wrażenie schludnych i czystych. Przykład: Helvetica, Franklin Gothic.






Podział 3
Kroje proporcjonalne: litera ma swój naturalny kształt, l jest węższe od m, a odstępy międzyliterowe są równe.



Kroje stałe: szerokości poszczególnych liter są do siebie zbliżone, tak aby znaki w pionie układały się w kolumny. Inaczej nazywamy go krojem maszynowym.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz